Alennusmyynti

Alennusmyynti tarkoittaa myyntiä, jossa tuotteiden hintoja on alennettu määräaikaisesti. Alennusmyynti voi koskea vain tiettyjä tuotteita ja tuoteryhmiä, tai koko liikkeen tai toimipisteen valikoimaa. Yleisimpiä alennusmyyntejä ovat loppuunmyynnit sekä kausialennusmyynnit, joissa liike pyrkii pääsemään eroon kausiluonteisista tuotteista. Alennusmyynnit ovat kuluttajille houkuttelevia tilaisuuksia ostaa tuotteita tavallista halvemmalla, ja myös kauppias voi hyötyä niistä monin tavoin. Tyypillisiä alennusmyynnin hyötyjä kauppiaille ovat eroon pääsy tavarasta, joka aikaisemmin ei ole mennyt kaupaksi, tilan luominen uusille tuotteille myymälässä, myynnin kasvu liikkeessä myös alentamattomien tuotteiden osalta, sekä liikkeen tunnettavuuden kasvu.

Kausialennusmyynnit

Vähittäiskaupassa on kaikkialla maailmassa selkeitä kausia eli sesonkeja, joina tietynlainen tavara käy muita paremmin kaupaksi. Tämä pätee myös Suomeen. On luonnollista, että sesongin päätyttyä jää kauppojen hyllylle edelleen tällaista sesonkitavaraa, jota ei saatu myytyä kuluttajille. Kuitenkin kauppiaiden pitää vapauttaa myymälätilaa sellaisille tuotteille, jotka tietyn sesongin jälkeen myyvät paremmin. Tällöin voidaan järjestää kausialennusmyynti, jonka avulla voidaan päästä eroon tuotteista joiden sesonki on jo ohi. Suomessa tyypillisiä kausialennusmyyntejä on joulun jälkeen, sekä kesä- ja talvikauden päättyessä. Näistä suurimpia ovat heti 27. joulukuuta alkavat joulun jälkeiset alennusmyynnit, joissa on tapana myydä erityisen halvalla mm. joulukoristeita ja kaikkea muuta tavaraa, joka hankittiin alunperin joululahjoiksi myytäväksi. Vaatteiden sekä urheilu- ja ulkoiluvälineiden kaupassa ovat myös kausialennusmyynnit huomattavia. Suomessa myydään tyypillisesti keväällä talvivaatteita ja talviurheiluvälineitä kuten suksia ja luistimia alennetuilla hinnoilla. Syksyllä taas kesävaatteita ja kesäurheiluvälineitä myydään alennuksella.

Loppuunmyynnit

Loppuunmyynti on alennusmyynnin erityinen muoto, johon on syynä esimerkiksi liikkeen tai toimipisteen lopettaminen, tilapäinen sulkeminen tai muutto toiseen liikepaikkaan. Loppuunmyyntiä kutsutaan myös poistomyynniksi. Usein tulee helpommaksi ja halvemmaksi myydä liikkeessä oleva kauppatavara pois alennetuin hinnoin kuin viedä se takaisin tukkuvarastoon tai toiseen toimipisteeseen. Koska loppuunmyynnillä on kuluttajien mielissä lupaus erittäin edullisista ostoksista, on loppuunmyynti hyvä tilaisuus lisätä yrityksen tunnettavuutta sellaisissa tapauksissa, joissa toiminta jatkuu remontin jälkeen tai toisessa toimipisteessä tai liikepaikassa. Samoin mikäli liikkeen tai toimipisteen sulkemisen aiheuttaa onnettomuus, kuten tulipalo tai vesivahinko, voidaan jäljelle jäänyt myyntikelpoinen tavara myydä pois loppuunmyynnissä. Konkurssin sattuessa on konkurssipesän yleensä muutettava rahaksi kaikki pesään jäänyt tavara, ja niinpä tällaisissa tapauksissa järjestetään konkurssiloppuunmyynti.

Alennusmyynnit osana yleistä markkinointia

Alennusmyynnit tunnetusti houkuttelevat kuluttajia, koska niihin sisältyy lupaus saada tavaraa normaalia halvemmin hinnoin. Alennusmyynti on sana, jonka kuluttajat huomaavat, oli sitten kyse lehti-ilmoituksesta, radio- tai televisiomainoksesta, tai netissä olevasta bannerista. Niinpä alennusmyyntiä mainostavien liikkeiden asiakasvirta yleensä kasvaa. Kun kuluttaja sitten vaivautuu astumaan sisään alennusmyyntiä mainostavaan liikkeeseen, huomaa hän usein, että siellä on muutakin houkuttelevaa tavaraa. Näin alennusmyyntejä harjoittavien liikkeiden myynti lisääntyy myös muiden kuin alennettujen tuotteiden tai tuoteryhmien kohdalla. Monet asiakkaat päätyvätkin ostamaan myös normaalihintaisia tuotteita liikkeistä, joihin he eivät olisi astuneet sisään ilman lupausta alennetuista hinnoista. Päivittäistavaroiden kaupassa tunnetaan ns. sisäänheittotuotteet. Supermarket voi esimerkiksi alentaa kahvipaketin hintaa merkittävästi, ja näin houkutella normaaleja ruokaostoksia tekeviä asiakkaita liikkeeseensä. Ruokaostokset ovat useimmille kuluttajille eräänlainen välttämätön toimi, eikä mikään nautittava ostoskierros. Niinpä halvan kahvipaketin perässä tiettyyn supermarkettiin astuva kuluttaja tekee muutkin ruokaostoksensa samassa liikkeessä, vaikka muut tuotteet siellä ovat samanhintaisia tai jopa kalliimpia kuin kilpailevissa supermarketeissa. Samalla logiikalla kasvaa myös liikkeen yleinen tunnettavuus. Liikkeen nimi yhdistettynä sanaan alennusmyynti jää paljon tehokkaammin mieleen kuin pelkkä liikkeen nimi tai logo. Järjestämällä säännöllisiä alennusmyyntejä voidaan kuluttajien mieliin luoda kuva yleisestikin edullisia hintoja tarjoavasta liikkeestä, jossa kannattaa asioida muutoinkin.